12 הקריטריונים לקביעת ערך חדשותי
1. זמן ותדירות-עדכניות- ככל שהמקרה קרוב יותר לזמן הדיווח ועדכני יותר כך זה יותר יעניין את הצופה.
לדוגמא: כאשר חס וחלילה קורה פיגוע אז הכתבים יגיעו לדווח כמה שיותר מהר.
2. סף עוצמה- היקף- ככל שהמקרה בולט יותר ביחס לאירועים האחרים כך עולה סיכוייו להתפרסם.
לדוגמא: במקרה של חתונה של מסי ביום של חתונה של זהבי, החתונה של מסי תדווח יותר.
3. בהירות וחד משמעיות- ככל שמשמעות האירוע ברורה יותר כך יש סיכוי יותר גבוה שיהפוך לחדשה.
לדוגמא: פיגוע דריסה ידווח יותר מדריסת הולך רגל בשוגג.
4. משמעותיות תרבותית- ככל שהמקרה קשור יותר לתרבות ששם המקרה מתפרסם כך המקרה יהפוך רלוונטי יותר.
לדוגמא: בסיום העונה בישראל ידברו יותר על אלופת ליגת העל מאלופת הליגה הגיאורגית.
5. התאמה לציפיות הנמען- בשביל שהחדשה תיקלט צריך שהיא תתאם לרצונו של הצופה ולידעו.
6. המשכיות- גם לאחר שהמקרה דווח יעקבו אחריו עד לסוף הפרשה.
7. מבנה והרכב החדשות- ככל שמבנה הכתה יהיה טוב יותר כך הכתבה תהיה טובה יותר.
8. הפתעה- ככל שמה שקרה מפתיע יותר עולה הסבירות שיהפוך לחדשה.
9. קשר למדינות אליטה- ככל שהמדינה שבה קורה המקרה גדולה יותר ונחשבת יותר כך החדשה תועדף על מדינות קטנות יותר ונידחות יותר.
10. קשר לאנשי אליטה- מקרים שבהם מעורבים פוליטיקאים גדולים או אנשים בעלי כח גדול המקרה יהפוך לחדשה.
11. האנשה והתייחסות לעניינים אישיים ואנושיים- יש עדיפות למקרים מרגשים שנוגעים ללב.
12. גורם השליליות- ככל שהמקרה שלילי יותר, כך הוא ידווח יותר.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה